Der er mange sange som vi synger til juleaften

Sangen som er mest populær juleaften, må siges at være ”højt for træets grønne top”. Den kender alle om de så er voksne eller børn. Men der er også mange andre som har en stærk tradition i Danmark. En af dem er salmen ”et barn er født i Betlehem”. Den kender lang de fleste også. Sangen synges både når man går rundt om juletræet, eller når man sidder til en julegudstjeneste. Det skyldes at den er let genkendelig, men det skyldes også at den fortæller den grundlæggende julehistorie.

 

Vi ved alle grundlæggende hvorfor det er vi holder jul, men nu om dage handler julen også om mange andre ting. For eksempel kan vi nogle gange være mere optaget af hvor mange nisser vi har, og hvor mange gaver vi får. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det kan være en god ting en gang imellem at huske på det centrale budskab. Sangen hjælper med det. Den fortæller historien om guds søn som blev født en gang i december for mere end 2000 år siden. Denne fortælling bringer mange budskaber med sig.

Sangen fortæller den smukke historie om Jesu fødsel

Hvis man søger teksten på sangen kan den læses her.. Det første vers af sangen starter med at fortælle om jomfru Maria. Teksten siger nemlig: ”En fattig jomfru sad i løn, her fødte hun himlens kongesøn.” Den fattige jomfru er Maria, men hvordan kan hun være fattig hvis hun sidder i løn? Det lyder måske mærkeligt, men i bibelsk forstand er løn ikke penge. Det er nærmere tale om en dydisk handling, eller en belønning her for. Himlens kongesøn, som sangen nævner, det er Jesus. Gud bliver set som himlens konge og jesus er hans søn.

 

Det næste vi hører om er krybben som han bliver lagt i. Dette billede som sangen bygger op, er et som alle mennesker kan nikke genkendende til. Ofte når vi ser et maleri eller lignende, så er det altid af et barn som ligger i en krybe. Det er fordi at ifølge den kristne religion, så er fødslen af Jesus Kristus den største begivenhed i verdenshistorie. Han er vores alle sammens frelser.

 

Sangen fortæller os også om de tre vise mænd

 

Alle som kender den store historie, kender også mange af de ting som sangen fortæller om. Eksempelvis kender vi alle de tre vise mænd som kommer for at hylde barnets fødsel. Det er til gengæld ikke alle som kan huske deres navne. De hedder Kasper, Melkior og Baltazar. Det kommer med guld, myraskær og silke. De fandt stalden hvor barnet lå, ved at følge den stjerne som dukkede op på himlen, natten hvor Jesus blev født. Da rejste de igennem ørkenen og ignorerede alle de konger som var sure. De vidste hvad det vigtigste var. Sangen fortæller ikke om hvordan Jesus han døde. Det er i stedet det vi hører om når vi kommer til påske.

Comments are closed.